null

300+ Dobry start dla uczniów

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Autor: ZUS

Od 1 lipca można składać, wyłącznie elektronicznie, wnioski o 300 zł w ramach programu „Dobry Start”. Do świadczenia uprawnieni są rodzice dzieci i młodzieży uczącej się, także opiekunowie prawni, rodzice zastępczy i adopcyjni i sam pełnoletni uczeń, który nie jest na utrzymaniu rodziców, ponieważ rodzice nie żyją lub ma ustalone alimenty od nich.

Kogo dotyczy wsparcie i jakie wsparcie mogę otrzymać

Możesz raz w roku otrzymać 300 zł na wyprawkę szkolną dziecka, bez względu na dochód rodziny, jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem ucznia:

  • w wieku do 20 lat,
  • w wieku do 24 lat (w przypadku ucznia z niepełnosprawnością).

Świadczenie Dobry Start przysługuje również na dzieci w pieczy zastępczej oraz osobom usamodzielnianym, opuszczającym pieczę zastępczą.

Pieniądze otrzymasz na rachunek bankowy, który wskażesz we wniosku. Świadczenie z programu Dobry Start jest zwolnione z opodatkowania. Nie podlega też egzekucji, więc komornik nie może zająć tych środków.

Co zrobić, aby otrzymać wsparcie

Aby otrzymać wsparcie, złóż elektronicznie wniosek. Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2021 roku.

Po 30 listopada będziesz mógł złożyć wniosek o świadczenie z programu Dobry Start - za pośrednictwem portalu PUE ZUS - tylko w sytuacji, gdy dziecko powyżej 20. roku życia uzyska orzeczenie o niepełnosprawności po 30 listopada.

Informacje z grafiki podane w treści i pod podanym linkiem do ZUS.

Jak złożę wniosek

Wniosek możesz złożyć wyłącznie drogą elektroniczną.

Jeśli jesteś rodzicem, możesz złożyć wniosek za pośrednictwem:

  • portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
  • portalu Emp@tia,
  • bankowości elektronicznej . Możliwość taką daje: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pocztowy, Bank Polskiej Spółdzielczości S.A., BNP, Credit Agricole Bank Polska S.A., Getin Noble Bank, ING, Kasa Stefczyka, mBank, Nest Bank, Pekao S.A., PKO Bank Polski, SGB, SKOK Śląsk

Na wniosku – oprócz innych danych – musisz podać:

  • numer rachunku bankowego, na który chcesz dostać wypłatę świadczenia,
  • adres mailowy i numer telefonu, czyli dane które będą potrzebne do kontaktu w sprawie wniosku i ewentualnie do założenia Twojego profilu na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Jeśli nie masz rachunku bankowego – musisz go założyć. Możesz skorzystać z opcji założenia bezpłatnego podstawowego rachunku płatniczego.

Jak otrzymam informację o przyznaniu świadczenia

Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS. Również wtedy, gdy złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.

Jeśli świadczenie Ci nie przysługuje, wydamy decyzję odmowną w Twojej sprawie. Decyzję otrzymasz elektronicznie na PUE ZUS. Od decyzji ZUS przysługuje odwołanie do Prezesa ZUS, a następnie skarga do sądu administracyjnego.

Gdzie otrzymam pomoc

Dodatkowe informacje na stronie ZUS: https://www.zus.pl/baza-wiedzy/program-dobry-start